onsdag 6 mars 2013

Nästan gratis sådd

-Ja, man skulle kunna köpa mycket grönsaker för de här pengarna, säger nästan min granne Christine varje år när vår fröbeställning anländer och vi ser vilken summa pengar vi shoppat loss för. Men när våra försvarsmekanismer trätt i kraft räknar vi alltid ut att oj, vad mycket pengar vi sparar på att odla själv : )

Det är lätt hänt att man frossar bland dyra frön och attiraljer och inget ont med det, men vill man tänka billigt (ja nästan gratis) funkar ofta även det. Här har jag pillat ut några frön ur ekologiska spetspaprikor från affären, satt dem att torka på ett hushållspapper och pillat ner dem i jorden. Som drivhus har jag en gammal förvaringsask för tomater. Mycket billigare än så kan det ju inte bli.

Nu vet jag ju än inte om det lyckas, men jag har hört många som fått massor av paprikor på detta sätt. Det som är lite spännande i kråksången är att man inte kan vara riktigt säker på vad man egentligen får om man använder frön från grönsaker i affären. Ifall grönsakerna är av hybridfrön (på fröpåsen står det F1) så har de korsats fram för att få till exempel en viss egenskap. En vanlig egenskap kan vara att de ger en jämn skörd, t.ex. att alla paprikor är ungefär lika stora. Men de egenskaper som ett F1-frö ger så försvinner oftast i andra generationen. Det betyder att du nästa år kan få allt från små paprikor till väldigt stora paprikor, eller vilken egenskap som nu hybriden tagits fram för att betona. Tänk om jag mitt i allt får en gurka?

12 kommentarer:

  1. Hur gör du med jord? Gör du egen eller jordförbättrar du gammal? När man håller på att exempelvis plantera om tomater i större krukor så känns det som om det går åt ganska mycket jord och kvalitetsjord är dyrt, 40 L kan ju kosta 80 skr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag använder köpt såjord och sedan vanlig jord med aska och skit. Jag läste i tidningen Åter hur man kan fixa egen jord, men det gäller ju att ha lite framförhållning och fixa den på sensommaren.Och se till att man inte tar in den först när man skall så för då är den ju stenhård och kall ... så kanske jag testar det också, men än har jag inte gjort det.

      Radera
  2. Vilket bra tips! Gick tillbaka lite i din blogg och läste förra årets inlägg. Hur gick det med potatistornet? Nyfiken! Är det något att satsa på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vårt potatistorn blev inget vidare. Vi satte nog för tjockt lager med halm längs kanterna så det blev för mörkt. Så idén skall utvecklas till nästa år. Men jag läste en annan blogg som hade nappat på ideen och för henne gick det fint

      Radera
  3. Har ni läst i Expressen att Jenks favoritbok säljs i massor?
    http://www.expressen.se/nyheter/dokument/veden-haller-elden-och-folket-levande/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är bara att säga grattis till författaren : ) sade hon utan att kunna dölja sin avundsjuka ...

      Radera
  4. Åh! Detta har jag ju glömt! Min farmor sådde paprikor på detta vis och hade i sovrumsfönstret, så jag väntade på att de blev färdiga och jag fick mumsa på paprika! Jag har själv för många år sedan testat och fick en ynka liten paprika som det tog evigheter att få mogen! Jag bodde periodvis inte hemma då så vattnandet var klent... Borde ju testa igen! Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  5. Åh vad intressant blogg! Såhär vill jag också leva! I alla fall till en viss del ;) Jag och min sambo flyttar snart från vår lägenhet i Vasa till ett egnahemshus på landet, men tyvärr är det bara ett hyreshus och ägarna till huset bor på samma gård. Inte mycket plats till höns och kaniner ännu alltså..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju en bra början! Hoppas ni kommer att trivas i ert nya hus!

      Radera
  6. mitt fönster är också fullt av frön nu :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.