onsdag 8 maj 2013

Fasterapport 2

Hur går det för er där ut? Alla ni som körde igång med varannandags fasta eller periodisk fasta? Här går det väl så där.

Vi körde ju igång med att fasta måndagar, onsdagar och fredagar. 500 kalorier per dag fick vi äta. Det har varit väldigt fascinerande att märka hur enkelt det går att vara oäten. I början blev jag jättehungrig efter några timmar. Nu kan jag utan problem vara utan mat från kl. 9 på kvällen till kl 5 följande kväll. Jag tycker också det är karaktärsdanande att lära mig att hungern går i vågor. Och att det faktum att du inte ger efter för hungern och äter något inte innebär att du svälter ihjäl utan endast att du om en stund inte längre är hungrig.

Resultat 1: Vikten rasar. Efter tre veckor med tre dagars fasta i månaden hade Jenks vikt rasat till samma nivå som när han toksprang för några år sedan. Han funderar faktiskt på att avbryta fastan av den anledningen. Det fanns liksom inget mera att ta av. Även jag har tappat en del i vikt. Jag hade ingen våg när vi började så jag kan inte säga hur mycket, men en del. För övrigt tror jag att kroppen mår bra. Det känns så. Känner mig åtminstone inte längre smalfet. Men ...jag tror att detta sätt att äta kan vara farligt om man har minsta anlag för ätstörningar. För de dagar du fastar är din mage jätteplatt. Nästa dag när du äter märker du en direkt skillnad på hur magen putar ut. Och om det stör dig så tror jag det finns en risk för att bara leva "platt-mage-dagar". Inte bra!

Resultat 2: Mindre energi. Konstigt nog upplever jag inte de arga och trötta perioderna under dagen när min kropp skriker efter mat. Blodsockernivån är troligtvis i skick. Men låt oss säga så här ... jag har inte varit ute på en längre löprunda (ja inte en kortare heller) eller ett svettigt gympapass under de här veckorna. Jenk som jobbar mera fysiskt märker en klar skillnad de dagar han fastar. Benen blir tyngre och den fysiska ansträngningen känns tyngre. Konstigt nog har han ofta muskelvärk de kvällar han fastar.  När Jenk för några dagar sedan började jobba med ett väldigt fysiskt jobb avbröt han sin fasta. Han känner att han behöver mat, varje dag, hela tiden för att orka med.

Resultat 3: Vad får man i sig? På ett sätt känns det som att mängden frukt och grönsaker och andra nyttigheter blir mindre när vi äter så här. Visst får vi äta vad vi vill och då de facto hur många nyttigheter som helst varannan dag, men mängden nyttigheter känns ändå som den blir mindre. Onyttigheter är det dock lättare att äta med gott samvete och den procentuella fördelningen mellan nyttigheter och onyttigheter under en vecka känns lite konstig. Faktiskt.

Resultat 4: Oklara budskap. Med en dotter i högstadiet har jag funderat mycket på vilka signaler jag ger när jag sitter och knaprar morötter när de äter kvällsmat. Jag har som sagt aldrig tidigare bantat och försökt vara noga med att visa att jag tycker om min kropp. En dag när jag och yngsta dottern (7 år) satt i bilen lyssnade vi samtidigt på ett radioprogram om en mamma som berättade om sin dotters ätstörningar och hur hon trodde att de hade börjat i samband med att hon första och sista gången i sitt liv bantade. -Du bantar ju mamma, sade dottern. -Det gör jag väl inte alls. Jag fastar. Jag har aldrig bantat! -Men vissa dagar äter du ju ingen mat? -Nä, men andra dagar äter jag ju mycket mat istället ... Jag hörde ju hur konstigt det lät. Inte bra.

Nuläget: Jenk har återgått till att äta varje dag. Helt enkelt för att hans kropp just nu förbrukar så mycket energi. Jag har börjat smygfasta. Det innebär att jag tre vardagar i  veckan inte äter något mellan kl. 9 på kvällen och kl. 5 på kvällen följande dag. Ingenting! Men det innebär också att jag alltid äter kvällsmat med barnen och alltid äter samma mat som de. De skall helt enkelt inte märka av mina fastedagar. Vi pratar inte heller längre om det. Jag försöker laga lättare kvällsmat de dagar jag fastar, men jag väger inte längre mat och räknar kalorier. Försöker helt enkelt bara minimera dem så gått det går. Plus att jag bara äter under en kort period av dygnet.

För jag vill ännu inte överge detta. Det här är min femte vecka och det känns faktiskt bra. Så det blev inte riktigt som från början, men det är ändå något. Over and out.

2 kommentarer:

  1. Jag har alltid varit i den tron att om man fastar, så då äter man ingenting. Man bara dricker!
    Men finns det kanske två typer av fasta?
    Men, jätte bra att du aktar att barnen inte ser vad du gör, de börjar så lätt härma och det är ju inte bra för växande barn.
    Det att Jenk fick sjukt i musklerna beror på att kroppen inte fick tillräckligt med närin, inte bra. Minaralerna, salten mm var slut. Sendrag kan också vara ett resultat av detta!
    Har (tyvärr) bantat många gånger och på grund av allergier har jag läst ganska mycket om mat och näring. En annan orsak att jag också har läst mycket på detta är att husets herrar båda är lite för smala, så de behöver en mat som är mycket näringsrik och jag behöver en mat med lite näring, men ändå skall den vara nyttig.

    SvaraRadera
  2. Detta med kost är ju så intressant, önskar bara att jag kunde ha större tålamod med faktatexter så att jag kunde ta till mig mer kunskap. Jobbar på det!

    Såg programmet om denna 5:2 fasta, intressant!. Själv kör jag periodisk fasta ibland men bara ca 15-timmarspass, dvs jag äter sista målet till middagen och sen ingenting på ca 15-16-timmar framåt, frukosten blir alltså förskjuten då jag tar nattens timmar till hjälp. Denna metod kan ju göras när som helst på dygnet men mitt ätfönster funkar bäst dagtid, jag har märkt att kroppen själv säger till att den inte vill ha mat sent på kvällen..

    Jag har också tänkt på detta med signaler till barnen sedan jag själv lagt om kosten till gluten- och laktosfritt pga magproblem. Nu vet de ju att jag valt detta pga hälsoskäl och inte pga bantning men ändå.. Försöker ändå äta hyfsat som resten av familjen även om de inte håller samma kost som jag. Detta har i sin tur inneburit att hela familjen äter nyttigare nu än förr. Mindre halvfabrikat, socker och tillsatser och mer grönsaker, mat lagad från grunden och mer fullkorn och hembakat bröd. Vågar knappt säga det högt men vi har varit friskare nu än tidigare, mår bra och äter mycket mer allsidigt. Topp!

    SvaraRadera