torsdag 2 maj 2013

Fixa egen schampotvål

Efter succén med egen tvål gick jag raskt över till att även tillverka egen schampotvål på bit. Eftersom det tar ganska länge (cirka en månad) för en tvål att mogna har det tagit en stund innan jag kunnat utvärdera mina experiment. Men nu är det gjort och bra tyckte jag det blev. Tvålen löddrar otroligt bra. Håret får inte den där sträva tvålkänslan och det känns nytvättat och lent nästan i en veckas tid. (Så nu vet ni hur ofta jag tvättar håret : ) )Till och med sonen (!) använder schampotvålen.  Och något behov av balsam har jag inte heller ännu märkt.

Nu kanske olika typers hår reagerar olika på olika schamporecept, men kom även ihåg att om du tidigare tvättat ditt hår med "vanligt" schampo kan det ta en stund innan ditt hår vänjer sig av med alla tillsattsämnen.

Det ursprungliga receptet hittar du här. (Tack Jenny!). Jag följde det nästan ...

128 g ekologisk kokosolja på burk (finns i vanliga matbutiker)
127 g ekologisk olivolja (matbutiken)

31 g avocadoolja (matbutiken)
40 g ricinolja (apoteket)
43 g jojobaolja (hälsokostaffären)
28 g kakaosmör (hälsokost)
28 g shea smör (hälsokost)
14 g bivax (hälsokost?)

58 g vatten
85 g örtvatten (jag gjorde ett starkt te av torkade hallon-, svartvinbärs- och körsbärsblad ur egen trädgård)
58 g lut (natriumhydroxid från målaffären)

doftolja efter tycke och smak (jag använde rosmarin)


Samma förfarande som när du gör tvål (se mitt tidigare inlägg under 'kosmetika'). På den ursprungliga sidan rekommenderar de att du efteråt sköljer håret med 1 del äppelcidervinäger + 3 delar vatten. Det har jag inte gjort, men tycker du att ditt hår känns strävt av tvålen kan detta vara lösningen. 

29 kommentarer:

  1. Tusen tack för receptet! Jag har använt flera år bitshampo från Flow kosmetiikka http://vihreakosmetiikkablogi.blogspot.fi/ och funderat på att jag kunde jo prova laga det själv. Har dock ännu inte kommit så lång att prova fram receptet, men fick jag jo det. Tack!

    SvaraRadera
  2. Så roligt att de kom till användning! :)
    Du är duktig som provar på!
    Jenny Ö

    SvaraRadera
  3. Spännande att göra eget schampo. Det måste jag prova nån gång :)
    Kanske sen när vårfixandet är klart....

    SvaraRadera
  4. Hejsan! Hittade din blogg för ett tag sen och håller på och försöker läsa mej genom den (men blir hela tiden avbruten! ungar etc), men nu tänkte jag att nu skriver jag ett inlägg i stället - jättekul att lära känna er lite grann så här via din blogg och din bok (som jag fick av en gemensam bekant som du och jag har, som jobbar på tryckeri)! Jag har själv blivit biten av det där med att göra egen tvål och håller på och fixar tvålar så fort jag bara hinner. Hade tänkt göra eget shampo också, men överväger om jag i stället helt skulle skippa det och övergå till bara balsam pga himla torr hårbotten. Annars kör jag och min man ekologiska linjen så gott vi kan vi också. Vi har 3 ungar, bor rätt centralt, så vi kan inte odla fullt så mycket som vi skulle önska, men annars håller vi också på och försöker leva så gott vi kan på så lite som möjligt, inklusive så mycket ekologiskt som möjligt. Kul att hitta din blogg, den skall jag absolut följa med nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ninette! Vad kul! Månne det är J som är den gemensamma bekanta ... : )

      Radera
    2. jepp, just exakt J! Han är gudfar till vår yngsta son, familjebekant sen vi var små.

      Radera
  5. Spännande! Det där ska jag fördjupa mig i vad det lider. Om du har lust att göra en gärning för Humlan så kika förbi mig. Du antar stafettpinnen om du vill!
    Ha det fint!
    Kram.

    SvaraRadera
  6. säljer något apotek i vasa- trakten ricinolja? har inte hittat något i åbo som har, men kunde passa på att handla när jag åker hem och hälsar på föräldrarna om det finns där uppe... :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jeps, Jeps. Sidu i Vasa finns det. Åtminstone på gamla apoteket mittemot Ekosoppi. Men du måste fråga efter i kassan tror jag : )

      Radera
  7. Åh, häftigt! Jag som ibland tvättar håret med bikarbonat sköljer alltid efteråt med något surt som ävc+vatten eller citronsaft+vatten. Har läst att det har att göra med att bikarbonat är basiskt och bör vägas upp med något surt efteråt för att balansera effekten/hårbotten. Typ.
    Gör oftast en surskölj även om jag bara tvättar med vatten+massage också, mitt hår verkar bli mindre torrt o frissigt på det viset. Rekommenderar verkligen utspädd citronsaft istället för ävc dock, luktar trevligare :) Ett par droppar eterisk olja med ännu o du får doft o eventuella positiva effekter av valda olja.

    SvaraRadera
  8. Ser härligt ut! Jag har aldrig gjort tvål, men nån gång ska det väl bli av. Själv använder jag oftast african black soap till att tvätta håret, det funkar jättebra!
    Tvålar är väldigt basiska (pga luten) och det är delvis därför som det rekommenderas att skölja med ÄCV efteråt. Den sura vinägen balanserar ut det basiska i tvålen.

    SvaraRadera
  9. åh vad roligt! måste måste måste prova!
    bakade egen tvål förut och tänkte göra det igen. Visste inte att det fanns schampokakor!
    lut- natrium hydroxid, när jag bakade tvål köpte jag kaustiksoda på coop. kan jag göra det även till detta recept?
    Så glad att jag hittade denna blogg! :)
    KRAM Sofia Elfrida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att ha dig här!

      Enligt denna länk är natriumhydroxid och kaustiksoda samma sak. Jag har köpt natriumhydroxid i målaffären. Finns även på apoteket, men där är det jättedyrt.
      http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumhydroxid

      Radera
    2. Lut eller kaustiksoda är mycket mer basiskt än natriumhydroxid, som också brukar kallas målarsoda.

      Radera
  10. Varför tar du inte bort dessa kommentarer som vill låna ut pengar??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt! Jag har helt enkelt inte visst om att de fanns där. Tidigare när jag fått "meddelande" om att jag har haft en kommentar av denna typ och gått in för att titta har den inte funnits där. Har utgått från att något filter varit på. Men nu plötsligt fanns det massor! Saken är åtgärdad. Tack för att du berättade.

      Radera
  11. Hej!
    Lägger du i alla oljorna från början?! Då förstörs ju de mesta av dina dyra fina oljor som jojobaoljan, avokadooljan och kakaosmöret och sönderdelas till tvål. De vårdande egenskaperna går förlorade. Är det inte bättre att tillsätta dessa "finare" oljor vid omsmältningen? Då får du nytta av de vårdande egenskaperna mycket bättre från dessa oljor.
    I övrigt tycker jag det är bra med människor som utmanar vårt konstruerade behov av en massa olika kemikalier. Själv har jag inte använt vanligt schampo på flera år, kanske fem år, jag minns inte riktigt. Hårbotten mår mycket bättre.

    SvaraRadera
  12. Ja, oj de gör de ju kanske. Det har jag inte tänkt på. Vad dumt av mig. Men jag förstår i och för sig inte hur jag skulle göra annars. Vad menar du med omsmältningen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att vissa, smalter ner den ursprungliga tvålen och gor om processen...? Jag ar tvålmakare och gor aldrig det. Men du kan lagga till, "superfatten", finare oljor i liten mangd nar tvålsmeten borjar bli redo att halla i formarna (nar den redan har "saponified") :)

      Radera
    2. Tusen tack Maria för ditt svar. Nu är jag mycket klokare. Plus att jag nu vet att jag kan fortsätta vara lat och inte smälta om, eftersom jag vet att kunniga tvålmakare inte heller alltid gör det. : )

      Radera
  13. Är det det här inlägget du menar när du gör tvål? http://levmerpamindre.blogspot.se/2013/02/saippuakauppias.html#more
    ett tips att länka direkt nästa gång...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp! Ursäkta. Ibland glömmer jag. Och ibland orkar jag inte. Sån är jag.

      Radera
  14. Tack för receptet, det ska jag verkligen prova. Roligt att göra sina egna produkter i bland!

    SvaraRadera
  15. Hej! Tack för receptet! Till hur många tvålar räcker receptet?

    //Emilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror ju på hur stora tvålar du tänker dig, men jag brukar ta ut ca 7 tvålar per sats

      Radera
  16. Läste någonstans att man kunde använda björklöv till att tvätta håret med. Har inte satt mig in i det men det kanske är något för dig att lura ut./ Suss

    SvaraRadera

  17. Jag har sett berättelser som görs av många människor på Sir. Giovanni, som jag kontaktade honom för ett lån på 420.000,00 Kr att betala mina skulder och mitt projekt. Det är med Sir. Muscolino Giovanni, att livet mitt leende igen är en man av enkel och sympatisk hjärta. Här är e-post: muscolinogiovanni61@gmail.com

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.