fredag 5 juli 2013

Fixa egen senap

Sommar i Finland brukar i de flesta familjer innebära massor av grillkorv. Egen korv har vi aldrig kommit oss för att göra. Vi är tvärtom familjen som tycker att korven är godare desto mindre kött den innehåller. Hemskt? Visst. Men så är det bara.

Men fixar man inte egen korv kan man ju lätta samvetet lite med att bre på egen senap. Lätt som en plätt.

1 dl senapspulver
1 msk mjöl
3 msk socker

1 krm salt
3/4 dl vatten
1 msk ättika (12 %)
1 ½ dl vispgrädde


Blanda senap, mjöl, socker och salt i en kastrull.
Rör sedan ner resten.
Låt koka upp och koka i 1 minut under omrörning.
Vispa eller mixa. 

Klart! Häll på burk.
Står sig bra i några veckor

Ps. Det går bra att smaksätta senapen med vitlök eller varför inte med en gnutta konjak?

2 kommentarer:

  1. Och det som jag gillar allra mest med dig & din blogg - den ger inte överhuvudtaget pekpinnekänsla. Du medger rakt ut att ni gillar "sämre" korv. Tack för det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Jag är egentligen livrädd för att folk skall börja tro att jag är "präktig" av mig. Typ att någon i mataffären skall börja tänka att jaha, så var det med den självhushållningsfasaden. Hon äter ju visst korv! Eller köper lösgodis! Eller är det inte hon som sitter där på Mc Donalds? Jag har aldrig sagt att jag är bra på allt. Bara på väldigt mycket ha, ha.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.