fredag 1 augusti 2014

Lev mer

Jag sitter och läser nyutgåvan av John Seymours bok Självhushållning -En handbok för realister och drömmare. Jag har faktiskt bara bläddrat i originalet och konstaterat att den inte var i min smak, trots att jag vet att den har inspirerat många. Därför tänkte jag ge nyutgåvan en chans.

Och det kunde inte börja bättre. I det svenska förordet läser jag följande:

"Ordet självhushållning får ofta utstå omskrivningar som alla ser bättre ut i skrift, låter finare i tal, eller helt enkelt får oss att tänka på något annat än att skyffla kodynga och rensa ogräs: det goda livet, det enkla livet, eller min egen favorit att leva mer på mindre". Dessa sköna begrepp är något många av oss gillar att tänka på som ett alternativ till det liv vi har ..."

Och då pöser jag lite och faktiskt, på riktigt, inbillar mig att begreppet "att leva mer på mindre" ja, det har den svenska redaktören säkert fått från min blogg och bok. Jag sitter och trissar upp mig själv över att jag kanske med fem ord faktiskt bidrar till det klassiska verket.

Kanske är det inte så. Vem vet? Men lite kul är det ju allt.

5 kommentarer:

  1. Så tror jag att det är, absolut....

    SvaraRadera
  2. Ja, man vet aldrig vem som inspirerats av vem. Jag inspireras av ditt bloggnamn, det kommer fram i huvudet då och då, påminner mig om att titta in här :). Det är ett så smart uttryck, kan innehålla så mycket, tål att filosofera över. Det är fråga om fem ord som utgör startskottet till något stort :). Därför börjar jag också med fem ord :)... Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. jajamen, så måste det ju vara såklart! :)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag håller med, så måste det vara. Du får nog känna dig stolt.

    SvaraRadera
  5. Hehe, måste ju vara du som myntat detta uttryck! Fint är det också. Hur kom det sig att du döpte din blogg till det?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.