måndag 4 augusti 2014

Så här lyckades jag med kålen

Efter mitt senaste trädgårdsinlägg var det någon som undrade hur jag hade lyckats få så fin kål (blomkål, broccoli och kålrabbi). Det var ju roligt. Det var så roligt att jag bestämde mig för att svara genom ett inlägg och inte genom ett kommentarssvar. På så vis är ni ju betydligt fler som uppmärksammar att någon faktiskt tyckte att min kål var stor och fin.

Jo, jag har faktiskt lyckats bra med kålen och det som jag tror det beror på är

1) Jorden. I våras fyllde jag på med ett tjockt lager kompostjord i mina odlingslådor. Det har varit kanon. Eftersom jag även byggde en del nya lådor hade jag inte egen kompostjord till alla. I de nya lådorna satte jag kompostjord som jag hade köpt från Stormossen. Stormossen är vår avfallscentral. Även i den jorden har det vuxit så det ha knakat. Känns bra att kunna köpa "återvunnen" lokal jord direkt på släpkärra.

2) Gödning. Den enda gödning jag har använt är att jag i den grop jag skulle sätta kålplantorna i satte blodmjöl och vattnade rejält innan jag satte i plantorna.

3) Väv. Jag täckte mina kålplantor med väv för att de skulle komma igång ordentligt. Men eftersom jag inte tror att plantor trivs att växa under väv hela tiden tog jag bort den efter någon månad och plockade sedan kålarverna för hand.


2 kommentarer:

  1. Hej! Vi har kanske träffats på något kalas någon gång efter som både era och våra barn är kusin med Ebba :) hur som helst är jag också väldigt intresserad av odling så jag uppskattar alla sorters tips och erfarenheter du skriver om. I år har jag ändå bara satsat på sånt jag vet att vi använder i matlagningen, som grönkål, salladslök, palsternacka osv. Speciellt grönkålen är en stor favorit som hängt med sedan odlingsstarten för fyra år sedan (i samband med att vi köpte hus). I år var första året jag förodlade grönkålen, bara som ett experiment, men oj så lyckat!! Tack vare vädret kunde jag frysa in kålen för vinterns behov redan för några veckor sedan, så nu kan jag dela med mig, använda själv och sälja utan att behöva tänka på vinterns grönkålssoppor. Jag hade fiberduken över ganska länge, men när kattkräket till sist förstörde den så lämnade vi bort den... Och bra har det gått ändå! Varje vecka kan jag skörda en stor bukett med grönkål trots att jag inte brytt mig om gödsling alls i år.
    Tack för en inspirerande blogg! :D
    /Sandra (iminsagarden.wordpress.com)

    SvaraRadera
  2. Hej Sandra! Vad kul med en bekant! Men nu undrar jag -vad tusan gör du med grönkålen? Jag kommer mig inte för att göra någonting.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.