onsdag 31 december 2014

Vi testar hemgjord rakkräm

För en tid sedan läste jag på Husmor Annas blogg om hur hon fixat egen rakkräm till sin man. Klart att Jenk också skulle föräras med en sådan.

Jag smälte 50 g sheasmör, 50 g kokosolja och 40 g ringblomsolja i vattenbad. Sedan lät jag det svalna och droppade i tio droppar rosmarin. In med allt i kylskåpet. När det började stelna vispade jag blandningen vit och fluffig med elvisp. Så ner med allt i en burk.

Och så till testet ... det är ju bara det att direkt krämen med hjälp av en hederlig rakborste appliceras på huden smälter den. Det går att raka hur bra som helst och huden blir ju väldigt slät efteråt, men det blir rätt rinnigt. Jenk var inte riktigt förtjust i kokossmaken som sipprade in mellan läpparna. Gjorde jag något fel?

Nu är ju krämen i och för sig perfekt som hudsalva så den går ju att använda i alla fall. Men tyvärr gissar jag att den inte kommer att bli använd av mannen i huset. Än hur len han blir om kinderna efteråt. Är det någon annan som har ett bättre recept?

Jag har i och för sig ett recept på raktvål och det tror jag skulle fungera mycket bättre, men receptet innehåller palmolja och det tycker jag inte om. Måste se, när energin återvänder till min kropp kanske jag orkar tänka ut ett annat recept som kanske funkar lika bra.

Men som en äkta Sverker går hemlagad rakkräm direkt ner i komposthinken.

13 kommentarer:

  1. Vi använder rakkrämen i duschen då gör det inte så mycket ifall det rinner. För övrigt är den bra som hudkräm. Säg gärna till om du hittar på något bra recept. Allt gott på det nya året!

    SvaraRadera
  2. Spännande! Här hittar ni många bra rakkrämer http://www.sliqhaq.se/rakning-rakkram-c-4_25.html

    Men då är de ju inte hemmagjorda.

    SvaraRadera
  3. Använder själv matolja och tycker det fungerar bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Måste försöka övertala min skeptiske man att prova. Kan dock tänka mig att resultatet är detsamma utan att man då kanske doftar och smakar kokoskex.

      Radera
  4. men cocos är ju så gott och luktar gott... smaken är väl som baken antar jag men om min gubbe rakade sig med cocosdoft skulle han bli mycket popluär ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror kvinnor är mera svaga för doften än männen. Har för mig att det inte upplevs tillräckligt manligt, men jag kan ju ha fel.

      Radera
  5. Det kanske blir bättre om du smälter sheasmöret och kokosoljan utan vatten? Såg ett recept på internet där de bara smälte dem i en bunke och sedan blandade i olivolja och essensolja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det skall jag prova nästa gång. Använder faktiskt krämen rätt flitigt. Men som hudkräm : )

      Radera
  6. Det finns ju även kokosolja utan smak

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant. Tror dock inte det fanns i min mataffär när jag testade för några år sedan.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.