lördag 11 april 2015

Krama en muslim


Om du trycker på länken kommer du att få se ett finskt socialt "experiment" som ägde rum för en tid sedan. Två muslimer Maryan och Sadek ville på sitt eget sätt bekämpa fördomar och rasism folkgrupper emellan. I tunnelbanan i Helsingfors ställde de sig med förbundna ögon och öppna armar. Bredvid sig hade de tre handskrivna skyltar. På den "gemensamma" står det

Jag är en muslim som världen har stämplat som terrorist. Om du litar på mig, krama mig. 

Bredvid Maryan står en skylt där det står Finländska kvinna, jag litar på dig. och Sadek har motsvarande skylt men med  'man'.

Det är en tid sedan jag såg det här första gången, men jag tittar med jämna mellanrum på det igen. Varje gång gråter jag och känner stolthet och sorgsenhet på en och samma gång. Mera kramar till folket!

2 kommentarer:

  1. Det där var ju urfint! Jag grät hela tiden:) tack för att du delade.

    SvaraRadera
  2. Oj suck, jag har set den tidigare, men började ändå lipa igen. Det här borde genomföras på nationell nivå!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.