söndag 7 augusti 2016

Saskatoon bär

Idag har vi varit på självplock av Saskatoon till Bacca gård i Petsmo, Korsholm. Det var ett sant nöje för mera lättplockade bär har jag nog inte varit med om. På mindre än en timme hade jag och Jenk plockat 9 kg.

Eftersom bären anses tillhöra kategorin "superfood" (vilka bär gör inte det) frös jag de flesta hela för att använda i efterrätter och dagliga smoothies, men en del kokade jag till sylt tillsammans med dagens skörd av trädgårdshallon. Sylten fick en väldigt god och speciell smak, nästan som körsbär.

Bor du i närheten av Bacca gård tycker jag verkligen att du skall åka dit och plocka. Det finns garanterat så att det räcker till alla.

8 kommentarer:

  1. Går det att äta dem som de är? Jag har dålig erfarenhet av aronia, som det påstås att man i alla fall skall kunna göra sylt av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte heller så förtjust i Aronia, men dessa bär slank ner utan problem.

      Radera
  2. Aronia kan man frysa ner som de är och blanda med i smoothie tillsammans med andra bär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar sätta några aroniabär i äppelmoset för att ge det en vacker röd färg.

      Radera
  3. stor skillnad på smaken mellan saaskaton och aronia

    SvaraRadera
  4. Ja, bara proportionerna är de rätta, ett aroniabär blandas med 10 liter andra bär!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än en gång kan vi konstatera att smaken är som baken :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.