onsdag 23 maj 2018

Gry

Gry 3 månader
Låt mig presentera vår nya familjemedlem -Gry!

Jag som i många år velat fram och tillbaka om vi skall ta en hund. Jag som kollat hundannonser flera gånger i veckan bara för att se "vad som finns". Jag som vill vara lös och ledig. Jag som OM jag skulle ta en hund skulle ta en stor hund. Ja, jag fick mitt i allt en Gry.

En Gry som ingen riktigt vet hur hon kommer att se ut, hur stor hon kommer att bli eller vilket temperament hon kommer att få. Gry är en äkta blandrashund. Någon dag efter vi tagit Gry, (som vanligt snabba ryck när det gäller oss -se annons, åka och titta, ta hem henne direkt) utbrast en bekant till oss -Åh, en blandras! Det är sällan man ser dem nu för tiden ...

Och så insåg jag, att ja det är det ju. Men jag ville ha en blandrashund eftersom de ofta är rätt friska av sig och de kostar inte skjortan. Våra vänner skall ta en rashund i sommar. För vad den hunden kostar skulle vi få 5 st Gry.

Så vad är då Gry? Hon har inte det minsta labrador i sig, trots att nästan alla frågar om det är en labradorvalp. Nej, hennes mamma är en blandning mellan Dvärgpinscher och Cockerspaniel och hennes pappa är en blandning mellan Cockerspaniel och Dvärgschnauzer. Hon kommer inte att bli så stor, stod det i annonsen. Men jösses vilka ben hon har! När vi var till veterinären sade hon direkt, det här blir ingen liten en ...

Men vad spelar det för roll när man sover hela nätterna, när man kan vara lös på gården, när man redan kan sitta, ge tassen, ligga, stanna och pussas? Vad gör det när man har tillräckligt med respekt för katterna och förstår (äntligen!) att man inte får jaga hönorna? Vad gör det när man inte tigger vid bordet eller skäller samtidigt som man inte blir i extas när man ser en människa, men gärna hälsar om de vill hälsa?

Men det är ju som med småbarn. Är de nöjda och glada säger alla -Vänta sen! Tills de får tänder, tills de kommer i trotsåldern, tills de blir tonåringar ... Precis samma har vi redan fått höra om Gry. -Vänta bara tills hon börjar löpa, då blir det ändring på torpet! Men våra barn ändrades aldrig till det sämre, än hur många tänder de fick. Så jag har stora förhoppningar att Gry också skall förbli underbar.

Det enda problemet är att hon älskar täckväv. Så jag har verkligen lite problem med mina odlingar. Förr hade jag stora problem med hönorna och det löste jag så fint med att täcka in odlingarna, men nu ligger det små vävtussar överallt på gräsmattan så det här året kanske jag kan skylla eventuella missväxter på Gry. Fy Gry!

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. We are direct mandate to Certified Financial Instrument providers in United Kingdom. Our providers engage in Lease and Purchase of Bank Guarantee {BG}, Standby Letter of Credit {SBLC}, Medium Term Notes {MTN}, Loans and financial instruments issued from AAA Rated banks mainly HSBC London, Deutsche Bank AG Frankfurt and Barclays Bank. Our providers are very reliable, Ready, Willing and able to complete BG/SBLC between 10M-5B EURO/USD

      We will be glad to share our working procedures with you upon request to proceed towards establishing a successful business relationship. Feel free to contact below

      Email: heywoodfinanceltd@gmail.com
      Skype: heywoodfinanceltd

      Leasing Price: 4%+1%
      Buying Price: 32%+2%
      Intermediaries/Consultants/Brokers are welcome to bring their clients and are 100% protected. In complete confidence, we will work together for the benefits of all parties involved.

      Regards,
      Henry Neville Moser
      HEYWOOD FINANCE LTD

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. "Men jag ville ha en blandrashund eftersom de ofta är rätt friska av sig"
    Det är en myt. Blandraser(samma med huskatter) sägs vara friskare men det är ingen som för statistik över sjukdomar hos blandraser som man för statistik över rasrelaterade sjukdomar hos renrasiga hundar. Hos renrasiga hundar försöker man sen att avla bort sjukdomarna medans man hos blandraser inte ens vet vilka sjukdomar som kan finnas. Dessutom består en blandras av två eller fler raser som kan bära på rasrelaterade sjukdomar och därmed borde man testa blandrasvalpens föräldrar för alla inblandade rasers sjukdomar innan parning.
    "Våra vänner skall ta en rashund i sommar. För vad den hunden kostar skulle vi få 5 st Gry."
    Ja och avelsarbetet skiljer sig säkert markant också. En renrasuppfödare har flera krav, eller över huvud taget har krav att uppfylla för att få registrera valparna hos skk och få stamtavla. En blandrasuppfödare har inga krav.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.