torsdag 24 maj 2018

-Men det är ju så gott!

I snart två år har jag nästan enbart ätit vegetarisk och vegansk mat. Jag säger "nästan enbart" för ibland pillar jag inte bort skinkan på smörgåsen om jag bjuds eller jag blir inte blek om jag bjuds på en köttgryta när vi är till gäster, men jag väljer det inte själv. Jag skulle tro att jag kanske får i mig något köttrelaterat ungefär 1-2 måltider per månad.

Jag kan erkänna att det är med stor sorg jag blivit vegetarian, för mat är inte längre lika gott. Jag drömmer sällan om maträtter på samma sätt som jag gjorde tidigare. Mat har också blivit mer begränsat t.ex. på en restaurang och det är svårt att få till den lyxiga helgkänslan med vegetarisk mat. Men jag längtar inte längre efter kött. Det går faktiskt över. Istället tycker jag att kött luktar illa och jag märker direkt på smaken om det finns i minsta lilla köttbiten -och inte på ett positivt sätt.

Jag tror att jag aldrig kommer att övergå till att äta kött igen. Men det betyder inte att jag har något emot de som äter kött. Jenk och flera av våra barn äter kött några gånger i veckan. Alla gör sitt val och har man tänkt efter ordentligt och fortsättningsvis vill äta kött så är det väl inget med det. Men jag kan tänka att väldigt många äter kött utan eftertanke. Den vanligaste kommentaren jag får när folk får veta att jag är vegetarian är -Jo, jag borde nog äta mindre kött, men det är ju så gott!!

Jo, det är gott. Jättegott! Men jag tycker inte att mina smaklökar berättigar mig att utföra en handling som faktiskt dödar levande varelser. Än hur bra djuren mår är det faktiskt om vi drar det till en spets, en handling där du i teorin står framför en ko, ser hur den andas, tuggar, tittar på solen ( i bästa fall) och säger -Det skulle vara jättegott att äta upp dig, så nu gör jag det. Jag tycker det är tråkigt att bara äta morötter och ris så därför väljer jag att äta upp dig för att få lite variation. Vore man en riktig fanatisk vegan skulle man faktiskt kunna säga att när vi väljer att döda någon för vår njutnings skull är det samma handling som när någon säger att -Jag tycker faktiskt att det är mycket trevligare att bo här än där jag bodde innan. Jag skjuter dig om du inte lämnar den här platsen. Nej tycker nu många, man kan inte jämföra krig och att skjuta människor med att döda kor för att man tycker deras kött är gott. Nähä, kan man inte? Det beror på hur djupt man tänker.

-Men vi behöver protein och därför måste vi äta kött. Det är den vanligaste kommentaren bland högstadieelever. Nej, vi får inte proteinbrist om vi inte äter kött. Sedan 70-talet har vår köttkonsumtion ökat med tiotals kg per person. Hörde du om någon som hade proteinbrist på 70-talet? Nej, det gjorde du inte för det fanns inga ... trots att de åt så lite kött i våra mått mätt.

Jag mår faktiskt så bra, så bra. Vegetarianer är ofta friska personer. Och frisk är det ju rätt trevligt att vara. Köttkonsumtionen är dålig för miljön och som vegetarian känner jag att jag verkligen drar mitt strå till stacken i miljödebatten. Och jag äter inte djur. Det känns rätt bra i hjärtat.

Men att säga att jag älskar vegetarisk mat, det är nog en överdrift. Men det är priset jag betalar för att få känna det jag skrev i förra stycket. Och så var det inte mer med det.

3 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig i det du skriver. Jag har blivit vegetarian sedan jag såg Henrik Schyfferts program om grisarna. Klarar inte att äta kött mer. Känner precis som du. Det är tråkigt med matlagning men jag har hittat många färdiga vegrätter som kan ersätta köttet.

    SvaraRadera
  2. Människors kroppar är av evolutionen skapta att äta vegansk mat - de långa tarmarna, tänderna, käkarna, naglarna, förmågan att svettas m.m. Medan de köttätande djuren har helt andra funktioner... De har alla kortare tarmar, huggtänder, klor, deras käkar kan ej röras i sidled, samt att de inte kan svettas m.m.

    SvaraRadera
  3. We are direct mandate to Certified Financial Instrument providers in United Kingdom. Our providers engage in Lease and Purchase of Bank Guarantee {BG}, Standby Letter of Credit {SBLC}, Medium Term Notes {MTN}, Loans and financial instruments issued from AAA Rated banks mainly HSBC London, Deutsche Bank AG Frankfurt and Barclays Bank. Our providers are very reliable, Ready, Willing and able to complete BG/SBLC between 10M-5B EURO/USD

    We will be glad to share our working procedures with you upon request to proceed towards establishing a successful business relationship. Feel free to contact below

    Email: heywoodfinanceltd@gmail.com
    Skype: heywoodfinanceltd

    Leasing Price: 4%+1%
    Buying Price: 32%+2%
    Intermediaries/Consultants/Brokers are welcome to bring their clients and are 100% protected. In complete confidence, we will work together for the benefits of all parties involved.

    Regards,
    Henry Neville Moser
    HEYWOOD FINANCE LTD

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.