söndag 12 januari 2020

Årets nyhet: Hydroponisk odling

 En annan sak som jag länge behärskat i teorin, men aldrig testat i praktiken är hydroponisk odling. D.v.s. att odla inomhus i enbart näringsvatten. Men nu tänkte jag ge det ett försök. Hydroponisk odling kan man göra på många sätt och det kan vara en riktig prylsport, men jag tänkte försöka göra det så enkelt och billigt som möjligt. Annars känner jag att det tar mer än det ger, med tanke på plånbok och miljö.

Man kan i princip odla vad som helst, med hjälp av hydroponisk odling, men det som jag främst är ute efter är att odla sallat. Dels för att den inte är så krävande, inte behöver så mycket näring och att man kan skörda rätt fort. Dessutom skulle det vara så oerhört lyxigt att få fräsch sallad direkt ur källaren.

Vill du läsa mer om hydroponisk odling finns det mycket att läsa på nätet. De flesta som skriver om hydroponisk odling, säljer ju också olika system, så kom ihåg att det finns många olika sätt att odla på. En "opartisk" text om hydroponisk odling hittar du här.  Niklas Hjelm som artikeln handlar om har skrivit boken "Hydroponisk odling: Köksträdgård utan jord". Det är den enda bok jag läst och som fick mig att testa på. Nedan visar jag mitt system, så får vi se om några veckor om det funkar. 
En helt vanlig plastlåda som rymmer minst 10 l vatten. Livsmedelsgodkänd.
Helst inte genomskinlig. I locket har vi fällt ner nätkorgar i plast som vi
har tagit från sallatskrukor som vi köpt i affären. Dessutom gjorde vi ett hål där vi enkelt kan fylla på vatten.
I krukorna har vi satt odlingskuber av stenull (finns olika alternativ) som vi har beställt från Supragarden. Det är allt som behövs. Ja och så vanliga sallatsfrön som du pillar ner i odlingskuberna. 
Så här ser det ut under locket. Nu är det bara att se till att vattnet når upp till ungefär 2/3 av krukorna. Det skall vara en luftspalt mellan lock och vatten. Sedan när rötterna börjar komma ut genom nätkrukorna behöver luftspalten vara på rötterna så att övre delen av rötterna behöver få luft, medan största delen av rötterna söker sig ner i vatten och drar i sig näring. 

Så behöver man lite näring. Först hade jag tänkt att jag kunde använda guldvatten eller lakvatten, men för att det skall vara möjligt så behöver man syresätta vattnet. Och det gör jag ju inte i mitt enkla system. Det vanligaste är att man köper hem näringen i flaskor och det system som jag hade varit och kolla på tidigare så använde sig av näring i tre olika 1 liters flaskor. T.ex. här hittar du näring i Finland. Men när jag kollade runt lite, hittade jag ett ställe som sålde näring i pulver som man blandar i vätskan. Det känns ju smidigt att få hem, eftersom det nästan inte väger någonting och bra när man bara vill testa om det är något som man vill fortsätta med. Dessa näringspulver köpte jag här. 

Vi hade ett överlopps lysrör med LED från när vi byggde om i garaget så det får
fungera som belysning. Jag har mina odlingslådor i källaren där det är rätt svalt och sätter lampan på timer.
Hyllan som lådorna står på är vitmålade så ljuset reflekteras bra.
Ett minus med lådorna är att det är rätt genomskinliga, vilket kan leda till
att det växer alger i lådorna. Om så blir problemet kommer jag helt enkelt att klä in dem på något sätt.

Nu får de står där och sköta sig själv har jag tänkt. Får väl fylla på med lite vatten och näring efter någon vecka.

Som bonus hittade jag en vacker gammal pall i uthuset. Den får fungera som ståplats
när jag skall titta till mina odlingar.
Jag återkommer om någon vecka med rapport om detta är för enkelt för att vara sant ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.