måndag 13 oktober 2014

Kul äppelexperiment

Som självhushållare vill jag kunna förlänga tillgången av färska äppel. Tidigare har jag förvarat äppel inlindade i tidningspapper i vår jordkällare, men jag tycker de smakar gammal jord. När jag läste Husmor Annas blogg fick jag ett roligt tips på ett annat sätt att förvara äppel -att med hjälp av en dammsugare vacuumförpacka äpplen i plastpåsar.

Så nu skall jag testa med några påsar för att se vad som händer. Jag tror faktiskt inte det funkar så värst bra. Dels för att jag inte tror det gick så bra att få ut all luft med hjälp av dammsugaren och dels för att äpplenas "kvistar" troligen kommer att sticka hål på påsen efter en tid.

Visst kunde jag ta bort kvistarna (vad heter de egentligen??), men å andra sidan står sig äppel med denna lilla käpp bättre än utan. Nåja, ett experiment är ett experiment. De borde ju på detta sätt inte ta smak av jordkällaren och de borde inte skrumpna. Om det funkar och jag kan förlänga äppelsäsongen var arbetsinsatsen verkligen minimal. Kul!

13 kommentarer:

  1. Hej Maria! kul att du ville pröva. Jag använde tjockare plastpåsar som vi haft över från när vi packat rödbetor. De är inte de vanliga fryspåsarna. Då fick jag ut mera luft utan att äpplenas kvistar pickade hål på påsen. Testa tjockare plastpåsar om du får tag på sådana. :) Tack för länken förresten :).

    SvaraRadera
  2. "kvisten" heter stjälk :) tack för en trevlig blogg!

    SvaraRadera
  3. Idén att vakuumförpacka är god, eftersom syret
    gör att de blir dåliga.
    Men äpplen mår inte alls bra av att ligga i tillslutna plastpåsar.
    Den etylengas som de utsöndrar stängs inne och påskyndar mognadsprocessen. Påsen sväller och spricker tillslut....

    SvaraRadera
  4. Min svärfar lindar in sina äpplen i sånt där supertunt papper - som man lindar in blommor i. Han norpar i blomsterbutikerna. Trycksvärtan från tidningen kanske är den stora boven?

    SvaraRadera
  5. Härligt att du experimenterar med sånt här - ser fram emot att höravad resultatet blir! Vi har haft strul med vår källare som antingen har varit för varm eller för kall, men håller på och isolerar den nu så att vi kan ha den som vinterförvaring, och jag som är optimist letar redan efter bra sätt att förvara just äpplen på. Morötterna hade jag i sand ett år och det gick jättebra, men äpplena har jag gått bet på. Förvarade dom som du i tidningar och det funkade inte alls så bra som jag hade hoppats

    SvaraRadera
  6. Läste på bloggen "kammebornia" att dom slår in äpplena i silkespapper i stället för tidningspapper.Det kanske funkar?

    SvaraRadera
  7. Var på en kurs om jordkällare,där fick jag lära mej att man hade potatisen längst in vid ventilhålet och äpplena närmast dörren då dom avger nån gas som inte är bra för potatisarna.Nåt man kan prova!
    Magnus på Olsabacken

    SvaraRadera
  8. Blir kul att höra hur det går....äpplen är lite kinkiga tycker jag....men inte känns det väl egentligen rätt med plastpåsar? Nåja, ett experiment är just det, ett experiment. Spännande att höra hur det går.
    Ha en skön helg.
    /Carina

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Jag brukar linda in dem i silkespapper och låta dom ligga lite svalt
    och det ger fina äpplen till jul :)

    SvaraRadera
  10. Kommer inte råttorna? Jag vill gärna prova men är rädd för mössen...

    SvaraRadera
  11. Hur gick det här egentligen? Funkade påsarna eller har du gått tillbaka till tidningspapper. 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. För en del äppelsorter funkade det rätt bra, andra blev direkt dåliga. Problemet var att jag hade satt olika sorter i samma påse, så du förstår mitt dilemma :-)

      Tror att det funkar lika bra med papper bara man har dem tillräckligt kallt.

      Radera
  12. Hur gick det här egentligen? Funkade påsarna eller har du gått tillbaka till tidningspapper. 😊

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.