tisdag 28 oktober 2014

Motsatsen till utveckling

När jag går ner till stranden en bit ifrån vårt hus är det här min utsikt. Lyssnar jag väldigt noga hör jag en gräsand och en bil. Det är brevbäraren. Därför hör jag även ett klonk-klonk när locken smäller i postlådorna av metall. Det är precis här jag kommer att få titta på de nya vindkraftverken om de blir av. Ovanför de gamla husen kommer de att resa sig. Inte en, inte ens två, nej ett tiotal.

Och jag kan inte hjälpa att jag inte vill ha det så. Det måste få finnas platser där vi som söker lugn och ro kan bo. Utan att vi förvisas långt ute i samhällets periferi. Många tycker att vi bor långt ifrån staden (20 km) och att servicen är dålig. Jag tycker det är himmelriket och jag vill ha det så. Ett lugn är svårt att återställa. En ro försvinner lätt ur själen.

Jag undrar om det inte blåser i staden eller i de tätbebyggda områdena? Varför bygger man inte t.ex. vindkraftverken där var det redan finns (o)ljud och rörelse. Kanske för att det är fler människor där?

Jag skrev tidigare om vindkraftbolaget som ville bygga en stor vindkraftspark nära var vi bor. Jag har valt att inte aktivt ta del av denna process, men på avstånd tar jag del av vad som händer i byn.  Ett som jag ser det stort problem är tillgången till oberoende information. All information som allmänheten fått har varit via bolaget. På senaste mötet (här går jag då på andrahandsinformation eftersom jag inte själv var närvarande) presenterades en undersökning där "man/någon" mätt eventuella olägenheter hos de som bodde nära vindkraftverk. Bolaget kunde stolt presentera att det endast var några futtiga procent som tyckte det var störande att bo nära ett vindkraftverk. Några futtiga procent.

Som tur var frågade en av deltagarna på hur stor radie undersökningen hade gjorts. Svaret var 8 km. De som bodde längst från vindkraftverket och som ändå deltog i undersökningen bodde alltså åtta kilometer därifrån. Eftersom vindkraftverk sällan byggs där massorna bor kan jag tänka mig att majoriteten av de som svarat (och varit nöjda) har bott en bit ifrån dem. Kanske 8 km bort. Skulle vi ta en radie på 8 km härifrån skulle vi komma in på ett rätt tätbebyggt område. Med den mängd människor som vi då skulle få i populationen skulle några futtiga procent kunna utgöras av de som bor nära vindmöllorna. Och om än alla de skulle svara att de vantrivs på sin gård skulle de endast utgöra några futtiga procent. Spekulationer visserligen, men visst är statistik underbart? Och tänk vad bra man kan föra fram sina åsikter och värderingar med statistik beroende på hur man skräddarsyr undersökningen.

Jag skrev även tidigare om att jag var tvetydig till vindkraften. Att jag inte visste om jag hade rätt att säga att vindkraft är okej så länge den inte finns nära mig. Men jag börjar tänka om. Klart jag har rätt att försvara det som är viktigt för mig. Stillheten och tystnaden. Skog som varit orörd längre än vad de flesta av oss levat. Natur som tillhör andra än oss människor.

Och det är då jag förskräckt undrar om jag har blivit en sådan där bakåtsträvare? En propp i hålet? En person som motsätter sig utveckling? Vad är jag då? Någon som skall avvecklas? Någon som är invecklad? Någon som har stagnerat i tanken?

När jag stod där på stranden och lyssnade på postbilen och gräsanden slog det mig att utveckling det är inte alltid att sträva framåt. Jag tror att nu för tiden är utveckling istället ofta att stanna upp. Ser vi på naturen och oss själva är grunden för utveckling ofta avveckling. Få av oss bör skruva upp vårt tempo. Tvärtom. Jag utvecklas mer som människa när jag jobbar mindre. När jag har en lugnare takt. Visst sjunker köpkraften, men miljön utvecklas av att vi avvecklar vår konsumtion eller snarare konsumerar andra saker än nytillverkade produkter.

Jag vill bo där det är tyst, mörkt och ensamt. Jag vill äga naturen, lugnet och stjärnljusen.

Jag vill utvecklas av livet. Det är en utveckling som räcker för mig.

Tack och adjö!



20 kommentarer:

  1. Ja håller med dig! Jag bor dock i en mindre stad men jag vill också ha lugn och ro. Synd att förstöra en sån vacker plats

    SvaraRadera
  2. Instämmer helt med dig. En annan bloggare som ibland skriver om detta är Jonna Jinton.
    http://jonnajinton.se/tankar-om-vindkraft/

    SvaraRadera
  3. Hoppas ni slipper det!
    Kanske kan de hitta en lämpligare plats där de inte stör.

    SvaraRadera
  4. Ibland känns det som om tystnad kommer att bli en bristvara!

    SvaraRadera
  5. Här en till som behöver naturen och tystnaden för att må bra:)

    SvaraRadera
  6. Men du vill gärna ha ström i kontakten? Som inte kommer från kärnkraft, fossilkraft eller mer utbyggd vattenkraft? Not In My Backyard...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst vill jag ha el, men troligtvis inte lika mycket som många andra. Och om vindkraften verkligen ersätter kärnkraft är jag beredd att avstå från mycket mer. Men jag riskerar även att få ett kärnkraftverk några hundra kilometer härifrån.

      Om du läst mina tankar tidigare har du kanske märkt att Not in my backyard är rubriken på ett tidigare inlägg. Det som kanske får mig mer och mer skeptisk är att allt verkar gå lite märkligt till.

      Och tro mig, vindkraften i Veikars där jag bor kommer om 50 år inte längre att behövas. Det kommer nya alternativ. Men vindmöllorna. De kommer att finnas kvar. Men inte jag.

      Radera
  7. Till den person som på ett hånfullt sätt tar upp uttrycket not in my backyard. Vindkraftsindustrin förtiger det fakta att vindkraft ofta producerar löjligt lite och man kan därför inte titta på dess totala produktion. Detta innebär att kraften oftat har behov av extra kraft vilket man nu kan se i Tyskland där man valt att successivt avveckla kärnkraften. Nu ökar koldioxidutsläppen eftersom man blir tvungen att använda kolkraft för att ersätta kärnkraften. För Tysklands har den energiomställning inneburit ökade koldioxidutsläpp, dyrare energi och en mer ostabil energiproduktion. Att vindkraften ska kunna ersätta kärnkraften är en myt och en tom förhoppning och bygger inte på fakta. Vi ska bygga vindkraft i Sverige men bara där det inte stör de boende och där det verkligen låser bra.

    SvaraRadera
  8. Bra att du skriver om detta med vindkraft. Ett energislag ingen verkar vara neutral inför.
    Men ska vår bruttonationalprodukt (BNP) öka så behöver vi mer energi. Men behöver vår BNP öka? Kan samhället inte räkna välstånd på annat sätt? Tyvärr inte så länge marknadsekonomismen styr. Vi landsbygdsbor får upplåta mer mark till vindkraftverk för att storstäderna ska kunna utvecklas. Så är i alla fall utvecklingen i ert västra grannland. Den som motsätter sig blir betraktad som bakåtsträvare men är egentligen motsatsen. När kommer landsbygdsborna att ryta till GEMENSAMT?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Viola. Din kommentar fick mig att fundera en hel del. BNP är knepigt. Det mäter långt ekonomisk tillväxt. Det mäter på inga sätt lycka. Det finns även ett annat index som heter Happy Planet Index. Där ser man att de länder som är lyckliga sällan toppar högt på BNP.

      För några år sedan gjorde vi en undersökning här i byn där vi tog reda på vad våra invånare värderade högt och vad det fick dem att bo kvar. Det var jaktmarker, tystnaden, lugnet, naturen. Men endast ett fåtal har engagerat sig i denna fråga. Det finns tyvärr ingen gemensamhet kring det här.

      Radera
    2. Ja, BNP är knepigt och kan bi svårt att kringgå så länge ekonomismen styr samhället. Bruttonationallycka vet jag att man har använt/använder sig av i Bhutan för att mäta människors välstånd. Låter som en god tanke tycker jag.

      Jag tror att vindkraften splittrar var man än vill sätta upp stora industriella vindkraftverk. Intressant att se hur det påverkar nationer/samhällen i långa loppet.

      Radera
  9. Jag älskar god miljö, jag njuter av vackra landskap.
Vindkraft förstör allt det och den förstör dessutom vår goda ekonomi. Vindkraft behövs inte och har ingen betydelse för klimatet.

    Därför hatar jag vindkraftverk. Att somliga kan ha så svårt att förstå det är obegripligt.

    SvaraRadera
  10. Ett tryck på Gilla-knappen!

    SvaraRadera
  11. Håller helt med! Det är landsbygden i stort som får betala priset för en växande och allt mer miljömedveten storstad, vilket inte är okej och speciellt när det gäller vindkraft som trots allt är ett väldigt invasivt ingrepp i djur och människors närmiljö.

    Det borde i första hand satsas på att städerna så långt som möjligt kan stå för sin egen energiförbrukning genom solpaneler och husanpassade vindkraftverk. Jag är absolut för en mer miljvänlig energipolitik, men det måste ske på rätt sätt. Ett varnande exempel på att det tänks rätt men ändå fel är ju Tyskland som frångått kärnkraften (som trots allt är en av de renaste energikällorna som har nog med kapacitet) till förmån för kolkraft.

    Personligen skulle jag inte ha något emot att bygga ett litet eget vindkraftverk för egen produktion och bruk, men då får det ske på mina villkor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan också bra tänka mig att ha ett eget litet vindkraftverk på gården. Inga problem med det. Gillar ditt inlägg stenhårt! Du verkar vara en klok kvinna : )

      Radera
  12. Alla vill ha allt "på sina egna villkor", vad är det för sätt att tänka??
    Jag blev så glad när jag upptäckte 3 st ståtliga vindsnurror på andra sidan "vår" sjö!
    Vi har vänner som bor ca 3 km från en stor vindpark, och det är bara några som säger sig störas av ljud; de som inte klarar av utveckling som inte är just på deras villkor. Våra vänner märker inget obehag.

    SvaraRadera
  13. Hej,
    Tänk att vi igen tänker i samma banor, jag får ofta höra att jag är en bakåtsträvande och icke framåttänkande person, men jag tänker att utveckling och framåtsträvande kan lika gärna betyda avveckling, såsom hos oss, i vår by. Vi har mist allt som våra förfäder under flere hundra år

    har byggt upp, som har fungerat men som skulle ha behövt "underhållas" under årens lopp. Då jag skrivit insändare om att politiker och de som bestämmer om våra pengar och framtid faktiskt behöver tänka över sina beslut har jag fått höra hur jag inte kan läppa allt det gamla och gå framåt..då frågar jag "varför" och vad blir bättre..? Hmm..Vindmöllor, jo, där de inte stör ...nämligen det finns andra varelser på vår jord, riktigt som du nämner , som faktiskt kanske inte mår så bra över vårt våldförande på naturen och inkräktande överallt..Nej, stanna upp gott folk och tänk vart vi är på väg! Tänk , att jag just pratat om att man behöver få info om begravningar och döden förrän man står där djupt i sorg själv , och ¨å läser jag att du varit så klok och försigkommen att du skrivit boken Tack för det :) och en skön höst ! Marita från Dalsbruk

    SvaraRadera
  14. En kram till dig, Maria, som diskuterar till och från om (o)trevliga saker så här öppet och (o)färdigt. Lycka till med dina alldeles egna (hemliga?) små (tanke)projekt också, bland böcker och annat mer offentligt...! :)

    SvaraRadera
  15. Vindkraft är det skitigaste av alla alternativ. De kräver så mycket resurser som betong, stål etc, stora landskapsytor blir förstörda för boende och fritid och de förstör hushållens ekonomi. Varje hushåll betalar nu ca 3000:- per år och om MP får som de vill ökar det till 8000:- per år. Ändå ger vindkraft så litet av något som vi ändå har överskott av. Vindkraft är en politisk produkt som inte ens löser ett problem som inte finns.

    www.tjust.com/vit/2014/myter.pdf

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.