Länge, länge har han gått och funderat på en kärra, men de kostar ju en del. Så en dag såg han min pappas gamla Kronos 2000 som stod där invuxen i gräset. Den hade många timmar i skogen bakom sig och som på en åldring var det mesta slappt och löst. Rosten bredde ut sig som pigmentfläckar och lederna hade styvnat för länge sedan.
Men vi körde den till Veikars karosseri och några dagar senare var den som ny. En vacker granitgrå färg hade den också prytts med. På nyårSafton tvingades hela familjen ut på gården för en demonstration av skogskranar och hydrauliska stödben. Andra familjer får titta på raketer.
|
En del av delarna bytte vi ut, som ventilbord, hydraulslangar och svängen till gripen. Vi väntar även på en ny vinsch. Tidigare hängde kranen i traktorns lyftarmar, men det har vi ändrat på så nu sitter kranen direkt på kärran. Hydrauliska stödben monterades. Och notera den fina hydrauloljetanken som svetsats till på Zetorn och som målats i för modellen passande färg. Lite gulligt!
Visst går det att rädda en gammal skogskärra! Och Jenks vinternöje är räddat för i år. |
|
Hej! Alltid lika roligt att kika in och se vad ni sysslar med. Återvinning på alla plan, underbart! Min man älskar också skogsarbete dessutom är det en väldigt bra motionsform:) trevlig helg. Nu skall jag satsa på brödbakning en ledig fredag.
SvaraRaderaIbland undrar jag vad det är med män och ved ... ja visst finns det kvinnor som också tycker om det, men inte alls lika vanligt.
RaderaÄlskar din bok! Den kommer jag plocka fram många gånger.
SvaraRaderaTack för en bra blogg.
Mvh Monica
Tack Monica, det var roligt att höra.
RaderaNåja, rent formellt så måste man faktiskt ha triangeln för långsamt fordon på släpet också!
SvaraRaderaTack Kurt!
Radera