fredag 31 januari 2020

Dags att så paprikor ( och tomater)


I januari brukar jag alltid så mina paprikor. Nu kanske den uppmärksamme noterar att det minsann inte är några paprikaplantor som syns på bilden utan tomatplantor. Så är det, paprikorna har inte börjat synas än, eftersom de tar längre tid på sig.

Det är faktiskt rätt tidigt att så tomater i januari, men jag brukar alltid så första sådden nu. De här plantorna är mina "håll tummarna-plantor". Dessa plantor planterar jag ut rätt tidigt i växthuset och så klarar de sig om de klarar sig. Det beror på våren och försommaren och då får jag tidiga tomater. Men skulle de frysa bort så har jag tomatplantor från senare sådder som jag kan byta ut dem mot. Dessutom har jag det ganska svalt där jag driver upp mina plantor så de växer rätt långsamt.

I år är faktiskt första året som jag inte överhuvudtaget har köpt några tomat- eller paprikafrön. Man kan säga att jag nu är helt självhushållande gällande dessa frön. Alla frön är från mina tidigare plantor + en ny paprikasort där jag fick några frön av en vän.

I år tänker jag även satsa på färre sorter. Lika många plantor, men bara av sådana som jag tycker har gett bra avkastning och som vi tycker väldigt mycket om. I år blir det inte mångfald av sorter utan förhoppningsvis mängd av favoriter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.