torsdag 2 januari 2020

Tänk hälften

Nytt år, nya möjligheter. Jag hoppas vi är många som känner att det här är året när vi skall göra ÄNNU mera gott för miljön och klimatet. Så känner jag i alla fall ...

Det kan ju kännas lite motigt att komma igång, men jag har kommit på ett jätteenkelt sätt att sparka igång sina insatser -man tänker hälften! Och så är man på nolltid exempelvis dubbelt så miljömedveten som innan! Dessutom sparar du ofta en slant på detta, vilket gör att du kan jobba mindre, klimatkompensera mer, unna dig fler roliga upplevelser, investera vettigare eller vad du brukar använda dina pengar till. Denna princip kan man applicera på väldigt många områden i livet, men låt mig ge dig några exempel på hur vi gjort.

1) Vi tog tag i vår sopsortering och började plocka ut plastförpackningar och kartongförpackningar ur vår sophink. De här sparar vi ihop och tar till återvinningen samtidigt som vi veckohandlar. Bra för miljön!! Resultatet blev naturligtvis även att vi fick mindre mängd sopor som behöver hämtas med sopbil. Vi kunde gå från sophämtning två gånger i månaden till en gång i månaden. Hälften färre kilometer som sopbilen kör till oss (tjohoo ropar naturen) och halva sopavgiften (ka-ching). Hur enkelt som helst! Matresterna återvinner vi till ägg, med våra hönor som mellanhand och fruktskal och dylikt återvinner vi till matjord, med vår bokashihink som mellanhand (mer om det i ett annat inlägg)

2) Som du ser på bilden ovan har vi konstaterat att vi ser lika bra i vårt skafferi om vi har en lampa i lampkonsolen som tre lampor i lampkonsolen. Tadaa! 2/3 mer miljövänliga i ett nafs. I badrummet har vi två led-lampor av sex som funkar. Funkar finfint!

3) Jag har vant mitt hår att tvättas endast en gång i veckan (istället för tidigare 2-3 gånger). Mindre mängd schampoo och vatten som går åt. Mindre mängd kemikalier i mig och i vårt vatten.

4) Godis har ett väldigt stort klimatavtryck. Synd, eftersom det är så hälsosamt ... NOT! Men att helt sluta med godis är rätt svårt. Åtminstone för många av oss. Men du kan ju testa att istället för att sluta köpa godis köper du hälften mindre.

5) Du spolar endast varannan gång du har varit och kissat. : )

6) Du halverar tabletten till diskmaskinen. Rent varje gång ändå. Jag lovar. Och du har släppt ut hälften mindre kemikalier i vattnet.

Ja, som du märker det finns hur mycket som helst man kan göra när man börjar "tänka hälften". Testa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.