onsdag 21 oktober 2020

Ta undan lite jord

 

I år har jag gjort något som jag alltid brukar glömma bort på hösten, nämligen att ta vara på jord till vårens krukor. Alltid när jag skall börja plantera om så är jorden stelfrusen. 

Men i år är det andra bullar. Nu har jag fyra stora Ikeakassar fulla med jord. De får nu stå ute, men sedan bär jag in en i taget i pannrummet så att den får tina upp tills jag behöver den. Och jag behöver ju den till min jordfabrik som jag slänger ner min bokashi i. Jordfabriken står visserligen utomhus och fryser till, men jag behöver ju jord att blanda om med så att fabriken kommer igång sedan på våren. Färdig bokashijord har jag även tagit undan som jag kan använda till mina tomatplantor på våren. 

Jorden är verkligen skitjord. Ja inte så att det är dynga i den, men en jord som är väldigt tung och som jag har grävt upp direkt från en gammal åker. Den har jag odlat blommor i och det har funkat, men jag skulle önska att den var lite bättre kvalitet. Så då är det ju bra att låta den gå ett varv i jordfabriken så är den prima nästa odlingssäsong. 

Så ut och gräv upp lite jord. Antingen jord du vill förbättra eller prima jord till dina vårsådder. Så blir du självhushållande även på jord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.