fredag 13 december 2013

Sängkammarnomader


Sängöverkastet har min farmor virkat till mig för länge,
länge sedan. Det har jag inte använt på länge, men
nu kom det  åter till pass. 
 Idag har jag och Jenk fixat med vårt nya sovrum. Vintersolen sände några strålar och jag var tvungen att visa er våra nya tapeter. Gult i ett sovrum är väl kanske inte något man logiskt tänker sig, men visst är de fina? Vi älskar att inreda med färg och de här tapeterna har vi varit sugna på ett tag och nu vågade vi. Och det blev så bra! Å andra sidan har vi inte ännu sovit i rummet så det kan ju hända att vi hålögda ligger och inte finner någon ro.

På de 15 år vi bott i huset har vi bytt sovrum fyra gånger. Det blir så när familjen växer och får nya behov. Då byter vi sovrum. Nu låter det som att vi har väldigt många rum att välja mellan, men så är det inte. När vi flyttade hit hade vi tre rum. Nu har vi åtta rum. Vart efter det behövs så har Jenk balkat av ett kryp in här och en vrå där. Ni vet ju hur lycklig han blir när han får bygga. Tre veckor efter att jag hade föreslagit att vi skulle låta sonen flytta in i vårt sovrum stod vårt nya sovrum klart. Han är bra att ha, den där Jenk!




Förutom vår säng och vår klädskåp får ingenting plats. Ingenting alls.
Tavlan fixade jag på nolltid genom att limma upp en nygammal affisch på tjockt brunt papper
som jag knyckt ur soptunnan vid ett tryckeri.

För er som bor i Österbotten rekommenderar jag verkligen Gros bokhandel om ni vill hitta det lilla extra inom
inredning. Förmånliga priser och mycket som får en att sukta ...

Närbild på "tavla"
Närbild på tapet. Bara vi inte börjar drömma mardrömmar om kaniner.

Ps. Inget av våra barn tycker tapeterna är fina. Det tar vi som ett gott tecken.
Ja förutom skåpet och sängen ryms det även en korg. Den här hittade jag igår på loppis. Här skall jag ha mina pågående läsprojekt.
På utsidan ser vårt sovrum ut så här. Tyvärr ville inte samma vackra sol lysa in genom fönstren i detta rum.
Det är en del av tv-rummet som har balkats av.
Gamla pardörrar som vi hittade på nätet för en billig peng. I färgen blå! Hur skulle vi kunna måla över en sådan stilig färg? -Jag älskar pardörrar, sade Jenk till mig idag. Även efter 25 år tillsammans kan man upptäcka nya sidor hos varandra ...

Pärlspont, dörrkarm och en gammal skolaffisch och så är det klart.
Godnatt!


5 kommentarer:

  1. alltså den där tapeten borde bo hemma hos oss! jag älskar just sånt där gult och kaniner, gillar massor!

    SvaraRadera
  2. Fin tapet! Har mörklila (!!!) tapet i sovrummet och sover bara bra. Sovrum behöver inte vara färglösa för att kännas vilsamma....mvh B-M

    SvaraRadera
  3. Jag bara älskar att titta på tv-program om att köpa hus. När jag tittar på de engelska och amerikanska programmen kan jag inte sluta upp att förundras över deras önskan om stora sovrum. Jag fattar aldrig vad de ska göra i sovrummen, förutom att sova alltså! En gång var det en person som gnällde över snedtaket i sovrummet, då tänkte jag: men du ska väl inte stå och sova i alla fall!
    By the way, jättehäftiga tapeter!

    SvaraRadera
  4. Jätte, jätte fint! Faktiskt. Och sovrummet behöver inte vara mera än just som ryms in i ert.

    SvaraRadera
  5. :) aah så fint! Och vilken läcker blå dörr! Helt i min smak! :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.