lördag 22 augusti 2015

Barnhemsföreståndarinnan

Vi har en höna som är otroligt snäll. Sent omsider bestämde hon sig för att göra ett försök att ligga och ruva på sina ägg, men när första kycklingen var kläckt orkade hon inte längre. Kvar lämnade hon tio ägg i redet.

Jag brukar inte göra det, men jag inbillade mig att äggen var fem före färdiga och knallade iväg till grannen för att låna hennes äggkläckningsmaskin. Nästan direkt kläcktes två kycklingar, men sedan har det kläckts någon kyckling lite nu och då.

De andra hönorna brukar minsann vara noga med vilka kycklingar som är deras och vilka som de minsann inte tänker slösa sin energi på, men inte vår barnhemsföreståndarinna. Nej, varje kyckling som föds är det bara att pilla in under henne och hon tar emot den med öppet och stort hjärta.

Vi har alltså fått ett kycklinghem där kycklingar i väldigt varierande ålder tas omhand av en väldigt, väldigt snäll höna.

2 kommentarer:

  1. Åh, så trevligt med en så snäll kycklingmamma. Jag hade kycklingar en kort period när jag var barn och skulle gärna ha några höns igen om jag någon gång bor där det passar.

    SvaraRadera
  2. Å vad bra! Fasar lite för att släppa ihop våra ycklingar med flocken när de blir större... Äggkläckare var kul och spännande, men nästa gång kör vi naturigt ruvade så de får en mamma.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.