söndag 3 maj 2020

Fram me setanpäärona

För några dagar sedan pratade jag med min gamla morfar i telefon. Han undrade om jag hade landet klart för att sätta potatis. -Nej, jag har inte ens orkat ta fram sättpotatisen ur källaren, svarade jag. Morfar suckade lite, men berättade sedan att när han var liten var det allmänt känt att sättpotatisen skulle tas fram och sorteras på 1:a maj. -Så när alla andra ungar i byn hade en skön första maj, satt vi alltid och sorterade potatis. Sedan satte vi upp dem i taket på fähuset, så att värmen fick dem att börja bilda utväxter innan vi satte dem i jorden.

Ja, jag säger bara det ... sedan gammalt är det sagt att sättpotatisen skall tas fram på 1:a maj. Något fähus har jag inte, men jag satte dem på ett värmeelement i källaren. Månne inte även det funkar.

Jag förstår inte riktigt varför morfar har så bråttom nu för tiden ... kanske blir det så med åren. Å andra sidan berättade min svärfar att han märkt att man inte behöver sätta potatisen i jorden före kring 20:nde maj. Hans bror sätter den alltid mycket tidigare, men de tar alltid upp den samtidigt och lika stora är de. Skönt med sådana tips ibland, när man bara stressar upp sig över hur långt alla andra hunnit med sina odlingar. Men som sagt, det börjar bli dags att ta fram setanpäärona. Och nej, har du redan gjort det för flera veckor sedan säger jag bar -Duktigt, duktigt, men du behöver inte meddela mig. Det går bra så här också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.