onsdag 29 april 2020

Vinterns bokashi ner i jorden

Jag skrev tidigare om att vi i november investerade i ett Bokashi-system och att det var en av de bästa "investeringarna" vi gjort på länge. Hela vintern har jag fyllt på med Bokashi i en stor tunna utomhus och varvat med lite jord. Nu är det dags att låta den åka ner i odlingslådorna. Mängden Bokashi som kommit november-mars i ett hushåll på fyra vuxna räcker i vårt fall till att gödsla två stora odlingslådor. Ransonen för ett helt år borde alltså räcka till största delen av våra odlingar.

På bilden ser ni att matresterna inte har förändrats nämnvärt. De luktar lite syrliga och ser lite mer "genomskinliga" ut, men de förmultnar ju inte till jord som många tror. Än ... Efter att du gräver ner ditt bokashi-avfall lär det ta 3-4 veckor innan det omvandlas till jord, men du kan plantera i det redan efter två veckor (trots att det kan dyka upp något halvförmultnat bananskal eller så). Varför man inte skall plantera i det tidigare än så beror på att Bokashin är rätt sur (det är ju fermenterade matrester) och att jorden i början även är sur, något som går om efter cirka två veckor. Därför gräver jag ner Bokashin nu i god tid innan jag skall börja så och plantera i lådorna.

Varför det går relativt snabbt för matresterna att omvandlas till jord när de väl kommer ner i jorden beror på att fermenteringsprocessen i hinkarna gör att mikrober bryter ner proteinet till aminosyror. Väl nere i jorden kan nedbrytningsprocessen på så vis påskyndas avsevärt. Man skall gräva ner Bokashin minst 10 cm. Efter att jag hade grävt ner det så sprang visserligen vår hund Gry och snusade på jorden, men gjorde inte minsta anspråk att börja gräva upp matresterna. Det kan i och för sig bero på att vi inte lägger kött i Bokashin (eftersom vi sällan äter kött, ha ha).

För någon månad sedan var jag och berättade om min Bokashi för en Marthaförening här i grannbyn. -Men klarar det faktiskt av att bryta ner apelsinskal? frågade en deltagare förundrat. -Ja, det här är första året, men det tror jag nog, svarade jag. Och ja, det ser verkligen ut som att apelsinskalet inte kommer att klara sig mot Bokashin. Det är redan rätt uppluckrat, som ni ser på bilden där det syns både ett rätt färskt och ett lite längre hunnet apelsinskal. Nu äter vi ju i princip endast ekologiska apelsiner, vilket kan bidra till att även deras skal lättare bryts ned. Så gott folk ... ÄT EKOLOGISKA APELSINER! Dels för nedbrytningen av avfall, men även pga nyheten som kom ut för några dagar sedan att många apelsiner från Turkiet besprutas med ämnen som är förbjudna inom EU.

Och tomaterna inomhus? De som jag vattnar med lakvatten ibland, samtidigt som jag bestrött jorden med effektiva mikroorganismer (EM) från bokashi-ströet ... Låt mig säga så här: -Det är sällan jag haft så kraftiga och gröna tomatplantor den här tiden på året. Så nu hoppas jag även att Bokashin gör lika stort underverk i mina odlingslådor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.