lördag 18 juli 2020

Skörda nässelfrön

Nu är det dags att skörda nässelfrön. Vi som har en rätt vildvuxen trädgård saknar inte nässlor om vi säger så ☺️

Nässelfröna är den nyttigaste delen fullproppad av vitamin A, E och C, järn, kalcium, kalium, magnesium och aminosyror och vitamin E som är extra bra för huden och hjärnan. Men orsaken till att jag tycker om nässelfrön är att de innehåller fytoöstrogen och på det sättet kan lindra klimakteriebesvär, något som många kvinnor i min ålder tyvärr tampas med.

Man läser ofta att det är enklast att torka fröna i papperspåsar. När fröna torkar trillar de helt enkelt av i påsen och så är det bara att dra upp stammener.Problemet är bara att det finns en hel del småkryp i nässlorna. Torkar du nässlor i påsen har småkrypen ingen chans att ta sig därifrån, dör och stanna kvar i din pulverblandning. Därför tycker jag att metoden att torka nässlor på tidningspapper är bättre. Då kan småkrypen enkelt krypa iväg och när nässlorna är torra har fröna trillat ner på pappret och det är enkelt att hälla dem från pappret direkt ner i burken. Jag torkar mina nässlor uppe i vårt uthus. Där är det mörkt varmt och luftigt. 

Vill du läsa mer om om att torka nässlor och nässelfrön vill jag tipsa om denna blogg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.