måndag 27 april 2020

Fuska med basilikan

Att fröså basilika är väldigt enkelt och de gror väldigt snabbt.  Du vattnar jorden och slår helt enkelt ut fröna på jorden och trycker till. De skall inte täckas med jord. Sedan älskar de värme så jag odlar dem i en gammal plastförpackning med lock (där det varit fastlagsbullar från ett lokalt konditori, mums) direkt på fönsterbrädan. Jag sprayar med vatten ibland, lättar på locket varje dag och när de växt till sig sätter jag tre till fyra plantor i en lerkruka som jag ställer i glasverandan eller i växthuset, eftersom basilikan tycker om skyddade platser.

Man läser överallt att basilikan gillar fukt, men inte att stå i blött. För mig funkar följande perfekt: Jag har dem i lerkrukor, vilka håller fukten väldigt bra. Sedan har jag krukorna att stå i ett fat (faktiskt ett fult gammalt tvättfat i plast, men föreställ er ett vackert, gammalt tvättfat i zink) där det hela tiden är lite vatten på botten. De brukar växa så det knakar. I vattnet tillsätter jag även lite gödning ibland. För er som har höns räcker det t.ex. med att slänga i en dyngklönt ibland. För er som inte har höns kan jag rekommendera att hälla i lite av ert eget kiss. Sök på guldvatten ...

Men egentligen skulle detta inlägg handla om hur man kan fuska med basilikan. Om man inte orkar fröså den alltså. Då köper du en planta i affären. Du använder den till matlagningen, men slänger sedan inte bort den. Istället ger du den lite kärlek. Du planterar om den så att du delar den i fler krukor och ger den ny jord och mer utrymme. Lite näring och mycket vatten. Vips börjar den växa igen. Även på stammar som ser helt kala ut brukar det börja växa ut små nya blad (se bilden ovan).

Ett annat sätt är att du innan du använder plantan i matlagningen klipper av några stjälkar som du ställer i vatten. Ta bort de allra största bladen så att de inte tar en massa kraft. Sedan rotar sig stjälkarna lätt i vattnet och så kan du plantera ut dem.

Alltid roligt med små genvägar ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.